علی

عشق من برکوت

علی

عشق من برکوت

60سالگى اسلحه کلاشینکف

با گذشت 60 سال از ساخت اولین نمونه سلاح "کلاشنیکف" (AK-47) مخترع این سلاح میخائیل کلاشنیکف مى‌گوید  نگرانى از خونریزى‌هایى که این اسلحه فوق‌العاده رایج در جهان موجب شده، نمى تواند باعث شود با وجدانى آسوده نخوابد.

میخائیل کلاشنیکف، مخترع رایج‌ترین تفنگ جهان یعنى AK-47 در مراسمى که به مناسبت ساخت اولین نمونه از این سلاح در مسکو برگزار شد، گفت من با وجدانى آسوده مى‌خوابم، این سیاستمداران هستند که به خاطر ناکامى در توافق با هم و متوسل شدن به خشونت مقصرند.

احتمالا پیش از شروع به ساخت کلاشنیکف بود که این مخترع روس نتوانست به راحتى سر بر بالین بگذارد، شاید او نگران اسلحه‌هاى برتر سربازان آلمانى نازى بود، سلاح‌هایى که علیه سربازان ارتش سرخ در جنگ جهانى دوم به کار گرفته مى‌شد.

میخائیل کلاشنیکف خود زمانى که در خط مقدم ارتش سرخ مى‌جنگید، سلاح‌هاى نازى‌ها را از نزدیک مشاهده کرد.

کلاشنیکف پس از آنکه بر اثر حمله‌ نازى‌ها به تانکش‌ در سال 1941 مجروح و در بیمارستان بسترى شد، تصمیم گرفت که با در هم آمیختن ویژگى‌ها و کاربردهاى سلاح آمریکایى ام یک و تفنگ آلمانى اس. تی. جى 44 یک تفنگ خودکار طراحى و تولید کند.

کلاشنیکف که در سن 87 سالگى کم بنیه اما همچنان تیزهوش به نظر مى‌رسد در این مراسم گفت اگر مى‌خواهید کسى را مقصر بدانید آلمان‌هاى نازى را به خاطر اینکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانید. البته من همواره مى‌خواستم که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزى بسازم.

از آغاز تولید کلاشنیکف تاکنون بیش از صد میلیون قبضه از مدل AK-47 در کارخانه‌ى تولید این سلاح در شهر ایژوسک روسیه و یا سایر کشورها با مجوز قانونى و یا به طور غیر قانونى ساخته شده است.

در همین حال سرگئى چمزوف، مدیر شرکت رزوبورن اکسپورت، از کمپانى‌هاى فعال در زمینه‌ى صادرات تسلیحات روسیه گفت که تقریبا هر ساله یک میلیون قبضه سلاح کلاشنیکف بدون مجوز قانونى تولید مى‌شود.

کلاشنیکف شاخص‌ترین سلاح بکار گرفته شده در کلیه‌ى جنگ‌ها، کودتاها و حملات تروریستى و دزدى‌ها و آشوب‌ها بوده است.

این سلاح اگرچه به لحاظ دقت در نشانه‌گیرى طراز اول نیست اما به خاطر سهولت تعمیر و نگهدارى از آن بسیار محبوب است. کلاشنیکف ثابت کرده که سلاحى قابل اعتماد وایده‌آل براى نبردهاى مسلحانه در مناطق جنگلى و بیابانى است چرا که در مناطق مرطوب و پرگرد و خاک مى‌تواند به طور مستمر شلیک کرده و سریع‌تر از سایر اسلحه‌ها سرهم بندى وآماده‌ى شلیک ‌شود.

میخائیل کلاشنیکف درخصوص ویژگى‌هاى اختراعش مى گوید سربازان آمریکایى در جریان جنگ ویتنام اسلحه‌هاى M-16 خود را کنار گذاشته و به کلاشنیکف AK-47 روى آوردند. در حال حاضر هم شنیده‌ام که سربازان آمریکایى از کلاشنیکف در جنگ در عراق استفاده مى‌کنند.

قابلیت اطمینان و سادگى این تفنگ باعث شده که به نماد بسیارى از جنبش‌هاى شورشى در جهان تبدیل شود و در پرچم کشور موزامبیک تصویر سلاح کلاشنیکف به چشم مى‌خورد.

هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا که خود را رهبر جنگ با امپریالیسم خوانده در سال 2005 دستور خرید 10 هزار کلاشنیکف براى ارتش کشورش را صادر کردو ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه طى بیانیه‌اى تفنگ کلاشنیکف را سمبل نبوغ خلاقانه‌ مردم  کشورش دانسته است.

 

 

 

--------------- 

 

 

 

--------- 

 

 

 

===== 

 

 

 

=== 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد